Gyermeke tanulás közben állandón mocorog, izgága, hiába inti őt nyugalomra és összpontosításra? Valóban nem kívánatos a mozgás tanulás közben? Erre a kérdésre a választ cikkünkben találja.
Maradj veszteg! Ez a mondat gyakran elhangzik a szülők szájából, hiszen gyerekként ők is gyakran hallgatták. Mennyire fontos, hogy a gyerek tanulás közben nyugodt legyen, illetve helyes-e követelni ezt a gyerektől? Tudósok bizonyították, hogy a mozgás támogatja a tanulást. A testmozgás mozgásba hozza az agyat is, és ez úgy a felnőttekre, mint a gyerekekre vonatkozik.
Mozgok, tehát gondolkodok?
A szülők, de a tanárok is abban a hitben élnek, hogy a gyerekek csak akkor tudnak a tanulásra összpontosítani, ha mozdulatlanul és csendben ülnek. Különböző kutatások azonban kimutatták, hogy ennek épp az ellenkezője igaz. A tanulásért (és gondolkodásért) felelős agyközpont aktiválását a testmozgás és a külső világgal való kölcsönhatás is elősegíti. A mozgás illetve a különböző játékokkal, eszközökkel, anyagokkal való manipuláció segíti a tananyag, különösen az olyan elvont fogalmak, mint pl. a gravitáció vagy törtek elsajátítását.
A tanuló nyugalomra intése növeli a kognitív terhelést, mivel a diák az energiát a test megnyugvására fordítja, nem pedig a feladat megoldására illetve a tanulásra. Csendben és mozdulatlanul ülni nem feltétlenül a legjobb tanulási módszer. Bizonyára Önnel is előfordult már, hogy ha bizonyos problémát szeretett volna megoldani, elindult sétálni. Ez nem véletlen. A séta a testet és az agyat is megmozgatja, ezért a tanulók egy része szívesen sétál az tananyag memorizálása közben.
A test minden mozdulata bizonyos érzetet vált ki, ezeket az agy összegyűjti, elemzi és a múltbeli tapasztalatokon alapuló értelmet illetve gondolatot hozzárendeli. A tanultakat a mozgás segítségével elmentjük emlékezetünkben - az írás is egyike az agy meghatározott részében elraktározott mozgásnak, akárcsak az úttesten való biztonságos átkelés.
A gesztusok fontossága
Nemcsak az egész test mozgása, de maga a gesztus, mint a test bizonyos szintű közreműködése, is fontos a hatékony tanulás folyamata során. A gesztusok segítenek az előadónak szavakba önteni a gondolatokat, még mielőtt azokat kimondaná. Gesztussal a diák kimutatja, hogy érti a tananyagot még mielőtt megfogalmazná pl. a matek példa megoldását. Ez pedig a tanár számára is egy fajta visszajelzés, mennyire értette meg a diák a tananyagot.
Az egyszerű fejbiccentés is, mint az egyetértés jele, tudatja a tanárral, hogy a tanuló megértette a kérdést, és a fejében már fogalmazza a választ. Különböző gesztusokat a tanárok is használnak. Gesztusok segítségével hatékonyabban el tudják magyarázni a különféle elvont fogalmakat, mozdulatokkal leképezik azokat és szavaktól eltérő formában kifejezik.
Felkészülni, vigyázz, mozogj!
Intsen búcsút a nyugodt házifeladat írásnak vagy tananyag memorizálásának. A következő tippek hozzájárulnak a hatékony tanuláshoz nem csak otthon, de az iskolában is:
- Tegye rendszeressé a mozgást az órák során is, ne csak a szünetekben. A biológia órákon a gyerekek sokkal ügyesebben megjegyzik az anyagot, ha erdőben sétálva közvetlen kapcsolatba kerülhetnek a tananyag tartalmát képző növényekkel vagy fákkal.
- Ne kritizálja a gyerekeket, amikor különböző segédeszközökkel játszanak tanulás közben. A tollal, ceruzával vagy más eszközzel való játék segíthet a gyerekeknek jobban koncentrálni a témára.
- Bátorítsa a gyerekeket a gesztusok használatára, és saját maga is használja azokat. Míg az olasz kultúrában a gesztusok használata mindennapos, addig más országokban óvatosabban bánnak velük.
- Kérdezze a gyerekeket, hogyan érzik magukat, ezáltal betekinthet érzelmi világukba, és segíthet nekik ráhangolódni a leckére.
- Adjon lehetőséget a gyerekeknek, hogy testmozgást elősegítő eszközöket használjanak tanulás közben. A tananyag azonos marad, csak az elsajátításának a módja változik.
- Ha tanár, rendezzen szabadtéri oktatást, vagy ha odahaza tanulnak, változtasson környezetet. Egy új perspektíva csodákra képes, új ihlettel szolgál, a gyerkőc új ingerekkel párosítja a tananyagot, ezáltal sokkal könnyebben felidézi egy szóbeli vagy írásbeli feleltetés során.
Mi tehát a következtetés? Hagyja a gyerekeket mozogni, ne kényszerítse őket hogy mozdulatlanul, csendben ülve tanuljanak. Valószínűleg Ön is gyakran játszik a munkahelyén a tollával, hajával vagy bajuszával, stressz labdát szorongat vagy kopogtat az ujjaival gondolkodás közben. Az ilyen és ehhez hasonló mozdulatok hozzájárulnak az összpontosítás javításához és az új információk könnyebb elsajátításához.