Lehet hogy a baba érkezése visszatartotta a kedvelt bringázástól, de ha a pici egy kicsit megnő, ismét visszapattanhat a nyeregbe. Természetesen ha csöppsége társaságában szeretné élvezni a kerekpár nyújtotta élményeket, szem előtt kell tartani a baba biztonságát is.
Egyáltalán biztonságos?
A biztonságosság nem csak a gyermek korától, de a kerékpáros gyerekeülés vagy utánfutó típusától is függ. A hollandoknál nem meglepő az újszülöttel való kerekezés, a brittek ezen a téren óvatosabbak és 9 hónapos kortól javasolják a közös bringázást. Amerikában még türelmesebbek és a nyeregbepattanás előtt kivárják legalább a gyermek első születésnapját.
Minden sport jellegű tevékenységnél tisztában kell lenni azzal, hogy a csecsemők és kisgyermekek sokkal sebezhetőbbek és komolyabb sérüléseket szenvedhetnek még a látszólag ártatlan balesetek során is. Figyelembe kell venni továbbá azt a tényt is, hogy a bringázás gyakran egyenetlen terepen zajlik, ami kellemetlen rázkódást okozhat a csöppségnek. A nagyon kicsi gyerekeknél az állandó vibráció és zötykölődés problémákhoz vezethet.
A kerékpárszakértők és eladók a babával való közös kerékpározást a csöppség 9 hónapos korától ajánlják. Ebben a korban a gyermek hátgerince elegendően erős ahhoz, hogy a baba támasz nélkül legyen képes önállóan ülni. A túl korai közös biciklizés a babánál komoly egészségügyi következményekkel járhat.
Miben szállítsa gyermekét
A gyermek szállításához több eszköz is kínálkozik, valamennyinek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Amennyiben csöppsége már elérte a megfelelő kort, próbára teheti a bicikli első vagy hátsó részére szerelhető biciklis gyerekülés illetve a kerekpáros utánfutót. A biztonságosságon kívül fontos szerepe van a gyerekszállítás gyakoriságának valamint annak, milyen vezetési stílus felel meg leginkább Önnek és gyermekének. Mindenesetre ajánlatos a vásárlás előtt több elérhető alternatívát is kipróbálni, ideális esetben a kis utassal együtt.
Gyermekszállító kerékpáros utánfutó
Az utánfutó általában két vagy három kerékkel, kabinnal és csatlakozó karral rendelkezik. Ideális a legkisebb gyermekek számára, akik még nem képesek önállóan ülni. Némely modell egyszerre két gyermek szállítását is lehetővé teszi. Az utánfutóban az apróság a babakocsihoz hasonlóan fekszik, megpihenhet, biztonságáról a biztonsági öv gondoskodik, belső tere elegendően tágas nem csak a babának, de a szállítandó játékoknak és kellékeknek is.
Az utánfutón továbbá megtaláljuk a szúnyoghálót és az áttetsző „ablakokat“ is, melyek lehetővé teszik a csöppségnek a környezet megfigyelését. A kabinok cipzárral záródnak, aminek elsősorban esős időben veszi hasznát a szülő. A láthatóság és biztonság növelésének érdekében javasolt az utánfutóra hátsó lámpát és zászlót elhelyezni. Az utánfutó használatánál nagyobb óvatosságra van szükség fékezés és kanyarodás közben.
Ha gyermeke már képes önállóan ülni, az utánfutót ajánlott gyerekülésre váltani, hiszen a nagyobb babák az utánfutóban gyorsan elkezdenek unatkozni. Hátrányai közé tartozik a gyermekkel való nehezebb kontaktus, ezenfelül a baba alacsonyan helyezkedik el ezért a kilátás nem mindig ideális, valamint használata inkább simább és szélesebb terepet igényel.
Nem elhanyagolható a viszonylag magas ára is. Az olcsóbb utánfutók 45 000 Ft-nál kezdődnek, míg a minőségi, márkás többfunkciós termékek ára elérheti a 400 000 Ft-ot is. Bónuszként szolgálhat, hogy némely modellek babakocsiként használhatóak.
Első gyerekülés
Az első gyerekülés a kormány és a nyereg közé szerelhető. Elsősorban azon gyerekek örömére szolgál, akik szívesen nézelődnek és szeretnek a szülő magasságában ülni. Hasznosnak minősül a hiperaktív gyerekek esetében is, mivel lehetővé teszi a gyermek feletti kontrollt illetve a vele való beszélgetést.
Hátránya, hogy csak a kisebb gyermekek élvezhetik (legfeljebb 15 kg testsúlyú azaz kb. 2 éves gyerekek számára alkalmas). Ezenfelül a kicsinek kényelmetlen lehet a kormány. Nem egyszerü a szülő feladata sem, hiszen ilyen esetben nehezebb a bicikli vezérlése és az elején valóban leteszteli készségeit. A kormányt a gyermeket „átölelve“ kell megragadni valamint a pedálozást is terpesztett térddel kell végezni, ezért használata inkább csak rövidebb utakra alkalmas.
Legyen elővigyázatos a kormányra szerelendő ülésekkel, amelyek megnehezítik a bringa irányítását.
Az első gyerekülések esetében a gyermek feje védtelen. A kerékpáros jobb kilátása és a bringa egyszerűbb irányítása érdekében sajnos ezek a modellek nem rendelkeznek magas háttámlával. Balesetnél a kerékpáros a gyermek felett átrepülve így komoly sérülést okozhat a védtelen kicsinek. Próblémát okozhat a kerekezés közbeni szundikálás is, hiszen a a csöppségnek nincs mihez támasztani a fejét.
További hátrányi közé tartozik a kellemetlen menetszél illetve a por vagy apró rovarok okozta szemek könnyezése. Némely szülő tapasztalata arra utal, hogy a kicsik jobban félnek az első ülésben - egyrészt mert közvetlen ki vannak téve a „veszélyeknek“, másrészt mert a bringa haladását gyorsnak érzékelik.
Az első ülés kiválasztásánál vegye figyelembe a kerékpár típusát is. A női kerékpárok csőváza ugyanis haránt irányban döntött, tehát ehhez megfelelő modell után kell kutatni.
Hátsó gyerekülés
Ez a praktikus modell nagy népszerűségnek örvend. Az első gyerekülésekkel szemben biztonságosabb, a gyermek baleset esetén védettebb. A kerékpáros számára is kényelmesebb és egyszerűbb a pedálozás, ezért hosszabb utakra is alkalmasak. A hátsó ülések árai 10 000 Ft-nál kezdődnek, a drágább modelleknél az árak az 50 000 Ft-ot is elérhetik.
A hátsó ülés előnye a támaszt és biztonságot nyújtó magas háttámla, a gyermek út közben szundizhat is. Ezen típusú gyerekülések dupla fallal és biztonsági övvel rendelkeznek, melyek a kicsi lábai között vezetve kivédik a lecsúszást. Biztonsági szempontból nagy jelentőséggel bírnak a lábtartók is, így a szülőnek nem kell aggódni, hogy a lábacskák a küllők közé kerülnek.
A hátsó gyerekülés használata tovább lehetséges, 9-15 kg illetve 9-22 kg testsúlyú gyerekek számára alkalmas azaz úgy 4 éves korig lehet igénybe venni. A rögzítés módja szerint három alapcsoportba osztandók:
- nyeregcsőhöz és a bicikli hátsó villáihoz rögzített;
- nyeregcsőhöz és a bicikli csomagtartójához rögzített;
- bicikli csomagtartójához rögzített – ez a típus a legalkalmatlanabb, mert nem rugózik, ezért a gyermek az úttest egyenetlenségeit átveszi.
Hátrányai közé tartozik, hogy a csöppség nincs szem előtt, nehezebb a vele való kommunikáció, ellenőrzése érdekében a szülőnek hátra kell fordulnia, a kicsi kilátása korlátozott, a súlypont hátra kerül ezért a bringa stabilitása csökken valamint nehezebb a dombra való pedálozás is. A gyerekülés elfoglalja a csomatartó terét, így az ételt és összes szükséges kelléket a kerékpáros a hátizsákjában cipeli.
Néhány praktikus tipp
Kerékpárjára vásároljon rázkódáselnyelővel ellátott gyerekülést, amely gondoskodik a gyermek kényelméről a hosszabb utak során is.
Ha hosszabb utaknak szeretnének nekivágni, érdemes dönthető gyerekülésbe fektetni a pénzt, mely alkalmazkodik a gyermek igényeihez. Ha a kicsi elalszik, enyhén hátradöntve megadályozza a gyermek fejének előre esését.
A gyerekülések többsége konzollal ellátott és közvetlenül a vázra szerelhető. Ha az ülés előreláthatóan több bringán lesz használva, vegyen egy pót konzolt, melynek segítségével az ülés játszva áttehető az egyik bringáról a másikra.
Ha a gyermek kinőtt a gyerekülésből, tandembot segítségével bringáját a saját kerékpárjához rögzítheti (így a gyermek pedálozás közben megpihenhet). Másik megoldás a félkerékpár, amely egy csatolóegység segítségével a szülő kerékpárjához csatolva egy tandem biciklit alakíthatunk.
Biztonság mindenekelőtt
A babával való kerékpározás során nem csak magáért, de gyermekéért is felelős, ezért mindig kövesse a következő, nem írt biztonsági szabályokat:
- Bármilyen gyerekülésbe vagy utánfutóba helyezi el gyermekét, mindig használjon védősisakot ezzel is elkerülve az esetleges balesetnél bekövetkező komolyabb sérüléseket.
- Kortól függetlenül mindig csatolja be gyermekét biztonsági övvel. A kisebbeket óvja a kicsúszástól, az idősebb gyerekeknél kivédi a huncutságokat.
- Gyerekkel a kerékpáron ne kockáztasson és ne becsülje túl az erejét. Óvatosságból sosem elég!
- Nehagyja a bringát gyerekkel az ülésben leparkolva. Ha a kerékpáros leszáll a bringáról, a súlypont a gyerekülésre helyezkedik és gyermeke kieshet, megsérülhet.
- Kerülje a forgalmas utakat. Inkább válassza a biztonságos kerékpárutakat, parkokat és nyugodtabb vidéki utakat.
Készen áll a csöppséggel való közös útra?