Tudta, hogy a kisbabával anélkül is tud beszélni, hogy egyetlen hangot is kiadna? A kommunikáció javítását a gyermekkel jelentősen javítja a jelelés – a gesztusok általi megértés. A csecsemők, akik így kommunikálnak, megosztják az érzéseiket és szükségleteiket a felnőttekkel még azelőtt, hogy megtanulnák az első szavaikat.
A kéz felemelése, integetés búcsúzáskor, bólogatás egyetértés esetén vagy fejcsóválás nem egyetértéskor … ez mind az első jel, amit a gyerekek természetesen megtanulnak és ösztönösen használnak. Viszont képzelje el, hogy a gyermeke gesztikulálással eltudná mondani, hogy már jóllakott, vagy éppen át kéne csomagolni. A jelnyelv halló csecsemők számára nem újdonság, több, mint 20 éves használják. A jelnyelv hatását részletesen kutatta Linda Acredolo és Susan Goodwyn a kaliforniai Davis Egyetemről már a 20-dik század 80-as éveiben. Rájöttek, hogy a jelnyelv segít a beszélt nyelv és intelligencia fejlődésében.
A jelelés erősíti a kötődést
A környezettel való kommunikáció iránti állandó vágy már kiskorban kifejlődik. Az érzékelő szülők észreveszik a különféle sírás fajtákat – más fájdalom, méreg vagy félelem esetén is – vagy a gyermeki test beszédét, amivel szeretnék jelezni, hogy tejet szeretnének vagy éppen fáradtak. A megtanult jelek és gesztusok segítségével a gyermekek gazdagítják a kifejező eszközeiket. Ha fél, hogy a jelelés eltolja a beszéd fejlődését, meg fog lepődni, hogy éppen a fordítottja érvényes. A kutatások kimutatták, hogy a gyerekek, akik jeleltek, jobb eredményeket értek el az IQ teszteken és beszéd képességek terén is. A jelelés továbbá erősíti a szülők és gyerek közti kötődést, támogatja a csöppség pozitív emocionális fejlődését és erősíti a magabiztosságot is.
Majdnem éves előny
A jelelés különféle nyelvi és kulturális közegekben is működik. Linda Acredolo és Susan Goodwyn pszichológusok a saját kutatásukból indultak ki, amely 20 évig tartott. A gyerekeket 2 csoportra osztották – az egyikben jelelést használtak, a másikban nem. Az első csoport gyerekeiről megállapították, hogy 24 hónapos korukra több, mint három hónapos előnyt szereztek. Mikor a gyerekek 36 hónaposak voltak, a nem jelelő társaikkal szemben majdnem egy éves előnyük volt!
A jelelés hosszú távú előnye
A tanulmány után 7 évvel eldöntötték, hogy a nem verbális kommunikáció hosszú távú előnyeit fogják vizsgálni. A WISC-III IQ teszten azok a gyerekek, akik jeleltek átlagban több, mint 12 ponttal többet értek el, mint a gyerekek a másik csoportból. Más kutatások szerint ez a kommunikációforma növeli az aktív tanulást iskolai idők esetében és csökkenti a frusztrációt, agresszivitást az osztályban.
Hogyan jeleljünk?
- válasszon programot, amely minőséges oktató anyagokat ajánl szülőknek és gyerekeknek,
- forduljon hitelesített gyakornokhoz,
- az anyasági központok is kínálnak jelelési kurzusokat,
- jelelhet már születés után, az egyes gesztusok jelentőségét a kisbaba körülbelül a 6. hónapban fogja érteni,
- a gyermeket tanítsa addig, amíg jó kedve van,
- használja a jelet és szavat egyidejűleg, a jelek váljanak napi rutinná,
- dicsérje a gyermeket sikerek esetén,
- kapcsolja be a jelelésbe a család maradékát is, esetleg a babyszittert,
- a gyerekeknél körülbelül a gesztusok 49 fajtája volt észlelve (várakozás, ellenkezés, tárgy utáni vágy, szükségletek kifejezése),
- egy 8 hónapos baba körülbelül 18-szor használ gesztust egy hónap alatt, 19 hónapos akár százszor is.